Intervaltraining, wat zijn de voordelen?

Intervaltraining, wat zijn de voordelen?

Loop je al een tijdje dezelfde afstand, maar zie je niet de gewenste fitnessresultaten? Merk je dat je trainingen overslaat omdat je gewoon geen tijd hebt? Het wordt tijd dat je High Intensity Interval Training (HIIT) probeert. Deze intervaltrainingsmethode combineert korte, zeer intensieve trainingen met korte herstelperiodes van milde activiteit of rust en helpt je prestaties ongelooflijk te verbeteren. Door de intensiteit van jouw training te variëren, profiteer je van veel voordelen. Maar wat zijn de voordelen van intervaltraining? Wij vertellen het je!

De voordelen van intervaltraining

1. Extra vrije tijd

Een intervaltraining is de meest efficiënte vorm van cardio. Het kan namelijk veel sneller voordelen opleveren dan normale cardiotrainingen. Onderzoek toont zelfs aan dat 27 minuten HIIT die drie keer per week wordt uitgevoerd dezelfde resultaten oplevert als 60 minuten normale cardio die vijf keer per week wordt uitgevoerd. Hierdoor hou je meer tijd over voor leuke dingen zoals je nieuwe mannen huidverzorging, ideaal!

2. Meer calorieën verbranden

In termen van gewichtsverlies zijn intervallen effectiever dan lange trainingen. De intense inspanning die je levert, betekent dat je lichaam harder moet werken om te herstellen, dus je verbrandt meer calorieën in de 24 uur na een intervaltraining dan na een rustige hardloop sessie. Tijdens die 24 uur na een intensieve intervaltraining kan je lichaam ook tot 450 procent meer menselijk groeihormoon produceren. Dit verhoogt de calorieverbranding en vertraagt zelfs het verouderingsproces.

3. Een grote glimlach

Intervaltraining zorgt voor een golf van endorfines, de natuurlijke opiaten die je hersenen produceren als gevolg van zware inspanning. Vanwege de korte uitbarstingen van inspannende activiteit, verhoogt intervaltraining de endorfineproductie drastisch, zodat je een echte “runners high” zult ervaren en je na je training gelukkig en energiek zult voelen.

4. Een gezonder hart

Hoewel intervallen met hoge intensiteit je hartslag versnellen, kan HIIT de belasting van je hart juist verminderen. Na verloop van tijd wordt je hart sterker en efficiënter. HIIT vermindert ook je risico op zowel hartaandoeningen als een hoge bloeddruk.

5. Minder ziekte dagen

Intervaltraining versterkt ook de andere gezondheid voordelen van cardio, waaronder het verlagen van cholesterol, wat op zijn beurt het risico op artritis en andere ontstekingsproblemen verlaagt. Bovendien versterkt uitdagende lichaamsbeweging het immuunsysteem. Dus regelmatige HIIT training kan jouw immuniteit versterken en verkoudheid en griep helpen voorkomen.

Gerelateerd bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *